Garanti & Reklamasjon

Garanti :

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter
forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er to år etter at du mottok varen, eller fem år dersom
varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.

Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år.
Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker
normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt
vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis den normale levetid er
kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle
tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet.

Ved garanti/reklamasjon tar du kontakt med vår kundeservice via e-post på post@locoshop.no
med ordrenummer, utfyllende beskrivelse av feilen og gjerne en kort film eller bilder som får
frem feilen. Normalt sett ber vi om å få den defekte varen i retur, men dette avklares på forhånd.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan
kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde
kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet
og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Emballasje ved retur:

Om kunden ikke har original emballasje ved reklamasjonssaker har kunden selv ansvar for å
finne en passende emballasje som brukes til å sende i retur. Kunden har selv ansvar for at varen
ikke blir skadet under frakten. Retur skal sendes på en forsvarlig måte. Ved skader som påføres produktet under forsendelsen, er dette kundens ansvar, og et beløp vil kunne trekkes fra en eventuell refusjon.

Retting eller omlevering:

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder
selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i
utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag :

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette
innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i
mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i
stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving :

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er
uvesentlig.

Du finner mer informasjon om lovverket her:


Forbrukerkjøpsloven>>
Angrerettloven>>
Markedsføringsloven>>
Personopplysningsloven>>
E-handelsloven>>
Finansavtaleloven>>