Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning:

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet av billigmarkedet.no og anbefalt brukt av Forbrukerombudet.


Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene.


I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.


Avtalen:

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser), eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene.

Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning

Nettbutikk: Loco Shop

Bedrift: Lero Ida Leite

Org.nr.: 917887195

E-post: post@locoshop.no

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

Priser:

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift. Alle våre varer sendes til kunde fra vårt lager i Norge. Det kommer derfor ingen ekstra toll og andre avgifter. Kun prisen for frakt ut ifra valgt fraktmetode.

Avtaleinngåelse:

Et kjøp hos oss betinger at du har norsk leveringsadresse, gyldig e-postadresse og mobilnummer. En ordre er gyldig når ordrebekreftelsen er mottatt av kjøper. Ordrebekreftelse sendes på e-post til adressen du har oppgitt, og du er ansvarlig for at denne informasjonen er korrekt. Ved kjøp hos oss er det implisitt gitt at du godtar å følge Locoshop.no sine salgsbetingelser. Ordren sendes til plukking og forsendelse så snart ordren er gjennomført og bekreftet.

Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og kontroller at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen du gjorde. Locoshop.no forbeholder seg retten til å kansellere en ordre dersom vi mistenker at din ordre er foretatt i bedrageriøyemed, ulovlig aktivitet eller i uoverensstemmelse med disse betingelser.

Ordrebekreftelse:

Når selgeren har mottatt kjøperens bestilling, skal selgeren uten ugrunnet opphold bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig. Kjøper skal også se om kontaktinformasjonen er korrekt utført slik at ordren blir sendt til rett adresse.

Utsolgte varer/forsinkete varer inn på hovedlager
Vi tar forbehold om at det kan oppstå situasjoner som gjør at vi er utsolgt eller varepartier som er på vei inn til hovedlager, for en eller flere varer er forsinket. Ved slike situasjoner kontakter vi deg per e-post og gir beskjed om varen det gjelder.

1. Varen er forsinket inn på hovedlager:
Da sender vi kjøper en e-post og informere deg om forsinkelsen og oppgir ny leveringsdato. Om kjøper ikke ønsker å vente på varen, får kjøper muligheten til å kansellere ordren på den varen som er forsinket. Har kjøper en ordre med flere produkter, kan kjøper kun kansellere det produktet som er forsinket.


2. Utsolgte varer:
Vi sender kjøper en e-post og informerer at varen er utsolgt og vi fjerner varene vi er tomme for så du betaler da ikke for varene vi fjerner. Dette er fordi beløpet du handler for kun er reservert frem til vi har sendt varene. Vi sender deg da resten av ordren. Dersom vi er utsolgt for hele bestillingen, kansellerer vi ordren og refunderer hele ordrebeløpet, og gir deg beskjed per e-post om dette.

Betaling:

Alle som handler hos oss uansett betalingsmåte er beløpet kun reservert frem til vi markerer ordren som sendt / utlevert i fra vårt system. Dette gjør at vi kan eventuelt fjerne / endre ordre og det kun er det korrekte beløpet på de varene du mottar, som blir trukket i fra nettbanken din.


NB: Som en sikkerhet for deg har vi ikke mulighet til å øke summen på ordrene. Så hvis du vil legge til noe, må det legges inn en ny ordre (Vi prøver så godt vi kan å sende dette samlet. Gi oss gjerne en rask påminnelse om dette, da ordrer blir behandlet innen 24 timer).

Levering m.v. Vår normale leveringstid er 5-9 virkedager. Dersom du bestiller for over 599kr per ordre er det gratis frakt. Dersom ordren er 599k eller under tilkommer frakt.

Når vi har mottatt din bestilling, vil våre medarbeidere på lageret pakke og sende varene med posten så raskt som mulig. Du vil motta en sendingsbekreftelse på epost når pakken er på vei. Leveringstid for en sending med posten er normalt 5-9 virkedager avhengig av hvor i landet du bor. Vi tar forbehold om noe lengre leveringstid i perioder med ekstra stor pågang der vi eller posten har stor trafikk, for eksempel rundt jul, samt mandager, da vi også plukker og sender helgens ordre.

Vi innehar risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil posten gi deg informasjon så fort de har kunnskap om dette, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje. Informasjonen sendes via SMS og e-post fra posten.

Locoshop.no er ikke ansvarlig for eventuelle kosmetiske skader som oppstår på emballasje eller esker som ikke forringer produktets kvalitet eller bruksområder. Locoshop.no kan ikke garantere at esker ikke mottas med rifter, skader på hjørner eller andre steder på esken, da dette er noe som må kunne forventes at kan oppstå.

Risikoen for varen:

Risikoen for varen går over på kjøperen når tingen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

Angrerett

Angrerettloven gjelder ved alle kjøp du som privatperson gjør i nettbutikken til Locoshop.no. Angrerettskjema ligger ved ordrebekreftelsen du får på e-post ved bestilling som en link, og angreretten er 14 dager fra varen(e) er mottatt av deg (jf. Angrerettloven § 21). Det betyr at du innen 14 dager etter at du har mottatt pakken må gi oss beskjed om at du angrer kjøpet. Det kan gjøres til post@locoshop.no. Deretter har du ytterligere 14 dager på å sende varen(e) i retur.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være returnert oss i samme mengde og stand som du mottok det og i original emballasje, sammen med angrerettskjema. Forsegling på forseglede produkter må ikke være brutt og fremstå som nytt.

Ved korrekt gjennomført retur (iht. Angrerettloven) er vi forpliktet til å tilbakebetale det du har betalt for varen(e), men ikke eventuelt fraktkostnaden på orderen. Tilbakebetaling skal finne sted innen 7 virkedager etter at vi mottar produktet fra deg eller produktet er stilt til rådighet for oss.

Dersom du ønsker å bytte en vare, se punktet for "Retur".

Vi gjør oppmerksom på at Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jr. Angrerettloven § 5, punkt a).

Undersøkelse av varen. Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.

Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

Fare i forbindelse med elektriske produkter. Hvis du oppdager at elektriske produkter du har kjøpt kan være farlige (varmegang, ta fyr, støt e.l.) må selger informeres så raskt som mulig. Produktet må da returneres til selger for grundigere sjekk og test. Selger står for kostnader i forbindelse med returen og kjøpesummen vil bli tilbakebetalt

Reklamasjon

Retur Vi prøver å ha en så rimelig fast frakt som mulig til våre kunder uansett hvor i landet du bor. Det medfører at vi ikke kan tilby fri retur og har derfor ikke en egen returordning på produkter hvor kunde ønsker å returnere av egen fri vilje. Du står selvsagt fritt til å returnere produkter innen 30dager, etter du har mottatt produktet. På alle ordrer medfølger det et angrerettskjema som kommer på mail når du bestiller. På skjemaet står all info du trenger for å kunne returnere. Har du ikke mulighet til å printe ut angrerettskjemaet så holder det med at du legger med en lapp med navn og ordrenummer. Du velger selv ønsket returmåte og leverandør for returen, men anbefaler sporing på dyrere forsendelser. Når vi mottar produktet vil du bli kreditert for de(t) du returnerer, men ikke den opprinnelige frakten som vi allerede har blitt fakturert for av Posten. Merk at de 30 dagene gjelder så lenge du har benyttet angreretten innen 14 dager, og at de 30 dagene inkluderer angrerettstiden. De kommer ikke i tillegg til dette.

Retur grunnet ikke hentet pakke på hentested

Det er viktig å passe på at pakker som kommer til hentested blir hentet innen fristen. Alle våre forsendelser er med sporing og hvis du legger inn riktig telefonnummer får du sporing direkte på sms med varslinger. Ofte kan man utvide hentetiden ved å kontakte Posten hvis man ikke skulle ha mulighet til å hente. Går den i retur fordi du ikke har hentet pakken får vi et ekstra returgebyr fra fraktleverandør på 199kr. Ønsker du at vi da sender varen(e) på nytt, vil de 199kr pluss ny fraktkostnad tilkomme. Dersom du hadde oppnådd gratis frakt i original bestilling, vil du uansett belastes for fraktkostnad i slikt tilfelle.

Kunden er også pliktig til å sjekke at adressen er korrekt oppgitt og at postkasse er merket med samme navn som på orderen. Pakker som blir returnert pga mangler her må kunde dekke fraktkostnaden.

Retur grunnet reklamasjon

Hvis du ønsker å returnere fordi du har fått feil produkt, det er defekt eller har mangler og lignende så ta kontakt med oss på forhånd. I slike saker vil du som kunde normalt slippe å dekke fraktkostnader på retur. Send en mail til oss, så finner vi en løsning: post@locoshop.no

Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren

Oppfyllelse:

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Heving:

Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

Kjøperens rettigheter ved mangel Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.

Retting eller omlevering:

Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.

Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag:

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag.

Heving:

I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning:

Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk tap han eller hun lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.

Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse:

Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving:

Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.

Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning:

Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.


Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr:

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. (❺) Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.(76)

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr 399 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. (77)

Garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er to år etter at du mottok varen, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig mer enn to år.

Garanti på alle produktene følger produsentens garanti. Denne er normalt minst 1 år. Produsenten garanterer for produktets funksjonsdyktighet i garantitiden. Garantien dekker normalt ikke feil som skyldes uforsvarlig eller utilsiktet bruk, ytre påvirkninger eller mangelfullt vedlikehold. Garantien innbefatter normalt ikke deler til produkter hvis den normale levetid er kortere enn den oppgitte garantitiden. Garantien dekker kun selve produktet, ikke eventuelle tilleggsprodukter eller informasjon som kjøperen har tilført produktet.


Ved garantireklamasjon tar du kontakt med vår kundeservice, send gjerne en e-post til post@locoshop.no med ordrenummer, utfyllende beskrivelse av feilen, og gjerne en kort film eller bilder som får frem feilen. De fleste reklamasjonssaker
ferdigbehandles per e-post, men i enkelte tilfeller ber vi om å få den defekte varen i retur, men dette avklares da på forhånd.


Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Emballasje ved retur

Om kunden ikke har original emballasje ved reklamasjonssaker har kunden selv ansvar for å finne en passende emballasje som brukes til å sende i retur. Kunden har selv ansvar for at varen ikke blir skadet under frakten. Varen er kundens ansvar helt til den kommer selger i hende. Retur skal sendes på en forsvarlig måte. Ved skader som påføres produktet under forsendelsen, er dette kundens ansvar, og et beløp vil kunne trekkes fra en eventuell refusjon.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Du finner mer informasjon om lovverket her:


Forbrukerkjøpsloven>>
Angrerettloven>>
Markedsføringsloven>>
Personopplysningsloven>>
E-handelsloven>>
Finansavtaleloven>>

Personopplysninger (78)

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre selgeren har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at selgeren skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Selgeren kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis selgeren vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må selgeren innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Selgeren må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Kjøperen skal enkelt kunne kontakte selgeren, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

Les mer om personvern her:
https://locoshop.no/policies/privacy-policy

Konfliktløsning Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.

Force Majeure

Med force majeure menes ekstraordinære hendelser som er utenfor partenes kontroll, som for eksempel naturkatastrofer, flom, streik osv. Locoshop.no kan ikke ta ansvar for konsekvenser forårsaket av elementer utenfor selskapets kontrol.